صفحه اصلی / آذربایجان / ممانعت وزارت علوم ایران از راه‌اندازی رشته زبان و ادبیات ترکی در دانشگاه آزاد تبریز

ممانعت وزارت علوم ایران از راه‌اندازی رشته زبان و ادبیات ترکی در دانشگاه آزاد تبریز

عزیز جوان پور رئیس دانشگاه‌های آزاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت با وجود درخواست آنها، وزارت علوم ایران از راه اندازی رشته زبان تورکی در دانشگاه آزاد تبریز ممانعت کرد.

عزیز جوانپور  دیروز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران گفت: «در دوره پیش که من رئیس دانشگاه آزاد تبریز بودم همزمان با دانشگاه تبریز، برای ایجاد رشته زبان تورکی اقدام کردیم و این موضوع در شورای فرهنگ عمومی کشور هم تصویب شد اما این مجوز را تنها به دانشگاه تبریز دادند و با وجود درخواست ما، وزارت علوم برای ایجاد رشته زبان تورکی در دانشگاه آزاد تبریز مجوز نداد.»

جوان پور  گفت: «هم اکنون نیز در صورت ارائه مجوز از طرف وزارت علوم، ما آمادگی داریم رشته زبان و ادبیات تورکی را در دانشگاه آزاد تبریز راه اندازی کنیم و از آن استقبال هم می کنیم. در گذشته هم در دوره ریاست من، بدون اینکه رشته زبان تورکی در دانشگاه آزاد تبریز وجود داشته باشد، تشکل های دانشگاه ما کلاس های زبان تورکی را برگزار کردند.»

با وجود ۴۰ میلیون توک در ایران، هم اکنون تنها در دانشگاه تبریز رشته «زبان و ادبیات تورکی آذربایجانی» راه اندازی شده و این دانشگاه هم سالانه تنها ۴۰ دانشجو را در این رشته جذب می کند. با وجود درخواست مکرر دانشجویان برای راه اندازی رشته زبان و ادبیات تورکی در سایر دانشگاههای آذربایجان جنوبی، مقامات ایران با آن مخالفت می کنند.

در دوم اسفندماه ۹۷، همزمان با روز «جهانی زبان مادری»، ۹۲۵ دانشجوی تورک دانشگاه مراغه با امضای طوماری خواستار ارائه «رشته زبان و ادبیات تورکی» در این دانشگاه شدند.

اما مسئولان ایران نه تنها از این کار ممانعت کردند بله متولیان جمع آوری این امضاها را تحت پیگرد قرار دادند و «سالار سرکشی» از متولیان اصلی این حرکت فرهنگی را از دانشگاه اخراج کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *