صفحه اصلی / آذربایجان / مستندی تکان‌دهنده درباره تاراج معادن طلای آذربایجان و استعمار ملت آذربایجان توسط تهران و اصفهان + فیلم

مستندی تکان‌دهنده درباره تاراج معادن طلای آذربایجان و استعمار ملت آذربایجان توسط تهران و اصفهان + فیلم

این فیلم بخشی از مستند «مثلث مرگ» ساخته سجاد کریمی است که تاراج معادن طلای آزربایجان و استعمار ملت آزربایجان توسط تهران و اصفهان را به تصویر کشیده است.

دو معدن طلای زره شوران و آق دره (آغ دره) که بزرگترین معادن طلای خاورمیانه هستند، در شهرستان تکاب (تیکان تپه) آزربایجان قرار دارند که بیش از دو دهه است توسط تهران و اصفهان غارت می شوند.

همچنین در این شهرستان بیش از ۸۰ معدن سنگ فعال وجود دارد با این وجود در نتیجه سیاست های تورک ستیزانه و استعمارگرانه حکومت مرکزی ایران، این شهرستان به یکی از محروم ترین شهرهای کشور بدل شده است و مردم آن با فقر، بیکاری و مهاجرت دست به گریبان مانده اند.

همانند سایر معادن آزربایجان، مالکیت معادن طلا و سنگ تیکان تپه نیز به فارس ها واگذار شده و با انتقال خام مواد معدنی تیکان تپه به مرکز و جنوب کشور، مالیات و سود حاصل از این معادن نیز به جیب اهالی اصفهان، تهران، کرمان و یزد می رود و این معادن عملا سودی برای ملت تورک آزربایجان ندارد.

معدن طلای زره شوران آزربایجان بزرگترین معدن طلای خاورمیانه است که در مالکیت شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران است. سالانه حدود ۸ تن طلا در این معدن تولید و به تهران منتقل می شود.

معدن طلای آغ دره آزربایجان نیز دومین معدن بزرگ طلای خاورمیانه است که مالکیت آن به فردی به نام حاج عباس نیَری سپرده شده که اهل اصفهان می باشد. سالانه حدود ۲ تن طلا در این معدن تولید و به اصفهان منتقل می شود.

شیوع سرطان و دیگر بیماری ها، تخریب خانه های مردم بر اثر انفجارهای معادن، تخریب محیط زیست منطقه، نابودی باغات، مراتع و اراضی کشاورزی، آلوده شدن آبهای سطحی و زیرزمینی، نابودی کشاورزی و دامداری منطقه و به تبع آن مهاجرت اهالی تیکان تپه به مناطق مرکزی کشور، تنها سهم ملت تورک آزربایجان از این منابع عظیم معدنی است.

مردم تیکان تپه در این مستند می گویند در اوایل انقلاب، گروههای تروریستی کُردی دمکرات و کومله، چشم طمع به خاک شهرستان تیکان تپه داشتند اما مردم منطقه با اتحاد و شجاعت خود این بیگانگان مهاجر را از خاکشان بیرون راندند اما معدنکاران تهرانی و اصفهانی با تخریبات گسترده، در حال نابودی تیکان تپه و اهالی آن هستند و تیکان تپه در حال سقوط است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *