صفحه اصلی / آذربایجان / سخنرانی دکتر ژاله تبریزی درباره تبعیض علیه ترک‌های آذربایجان جنوبی در ”شورای حقوق بشر سازمان ملل”+ فیلم

سخنرانی دکتر ژاله تبریزی درباره تبعیض علیه ترک‌های آذربایجان جنوبی در ”شورای حقوق بشر سازمان ملل”+ فیلم

خانم دکتر ژاله تبریزی، مدیر جمعیت حقوق بشر آزربایجان «ارک»، در ۴۹-مین نشست «شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو» به تشریح تبعیضات سیستماتیک صورت گرفته از طرف حکومت ایران بر علیه تورک‌های آزربایجان جنوبی پرداخت.

در این نشست که به دلیل محدودیت های کرونایی تمام سخنرانی ها بصورت مجازی صورت گرفت، خانم تبریزی گفت: «تبعیض اجتماعی-اقتصادی گسترده ای علیه اقلیت ها در ایران وجود دارد و همچنین محدودیت حقوق اجتماعی، فرهنگی و زبانی علیه آنها اعمال می شود که کاملاً ناقض کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض نژادی و میثاق های بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

تبعیض علیه اقلیت های ملی، زبانی تأثیرات منفی قابل توجهی در آموزش آنها دارد زیرا مدارس این مناطق اغلب از منابع آموزشی محروم هستند و میزان شکست تحصیلی به ویژه در آزربایجان شرقی و غربی و سایر استانهای آزربایجان خیلی زیاد است.

امروزه تعداد دقیق کودکان کار مشخص نیست اما کودکان کار در تمام شهرهای ایران وجود دارند. آنها به جای رفتن به مدرسه، در خیابان های شهرهای بزرگ پرسه می زنند، در خیابان ها  چیز های جزئی می فروشند یا سطل های زباله را زیر و رو می کنند، تا اشیاء قابل بازیافت را برای تغذیه خود وخانوادهایشان  پیدا کنند.»

او افزود: «تبعیض گسترده ای علیه اقلیت های ملی وجود دارد، به عنوان مثال در آزربایجان، به دلیل عدم سرمایه گذاری، فرصت های شغلی و توسعه بالقوه برای جوانان از جمله بخاطر منشاء اتنیکی آنها محدود است. یادآور می‌شویم که تمام خواسته‌های آزربایجانی‌ها مدنی و غیرخشونت‌آمیز است، اما مقامات ایرانی با خشونت به آنها پاسخ می‌دهند.»

مدیر جمعیت حقوق بشر آزربایجان «ارک» در پایان تاکید کرد «جمهوری اسلامی ایران باید تعهدات خود را در قبال اقلیت های اتنیکی و ملی در ایران انجام دهد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *