صفحه اصلی / آذربایجان / راه اندازی کمپین درخواست الحاق دوباره روستاهای مسیر گردنه حیران به استان اردبیل

راه اندازی کمپین درخواست الحاق دوباره روستاهای مسیر گردنه حیران به استان اردبیل

اهالی گردنه حیران و اردبیل، با راه اندازی یک کمپین امضا خواستار الحاق دوباره روستاهای مسیر گردنه حیران به استان اردبیل شدند.

این کمپین در «پلتفرم مستقل جمع آوری امضا» با هشتگ #حیران_اردبیل راه اندازی شده است.(لینک کمپین امضا)

در این کمپین امضا خطاب به احمد وحیدی وزیر کشور ایران نوشته شده است:

«ملاک تقسیمات کشوری در ایران نزدیکی روستاها به بخش‌ها و شهرستان‌ها به مرکز استان بوده و همچنین فرهنگ و زبان مشترک دلیل بر تشکیل استان و شهرستان است. مسیر گردنه حیران در گذشته جزو استان اردبیل بوده و بیست کیلومتر از راهداری آن برعهده استان نزدیک و هم‌فرهنگ اردبیل است. همچنین کلیه امورات پزشکی معیشتی و خدماتی این منطقه با استان اردبیل است.

عدم توجه به خواسته به‌حق مردم روستاهای این منطقه به الحاق دوباره به استان اردبیل در سال‌های اخیر باعث بروز مشکلات زیادی برای مردم ساکن در این مناطق شده است. لذا ما امضاکنندگان این کارزار خواهان بازگرداندن این مناطق به استان اردبیل هستیم.»

این کمپین از روز ۲۴ دیماه ۱۴۰۰ آغاز به کار کرده و تاریخ پایان آن نیز ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ می باشد.

آستارا و گردنه حیران از اراضی تاریخی آذربایجان است. حکومت پهلوی در سال ۱۳۳۷ با هدف قطع ارتباط آزربایجان جنوبی با دریای خزر و محاصره آزربایجان، آستارا را از آزربایجان شرقی جدا و به گیلان ملحق کرد. جمهوری اسلامی نیز با کوچاندن تالش ها و گیلک ها به این شهر سعی دارد ترکیب جمعیتی این شهر تورک نشین را تغییر دهد.

مسئولان ایران در سال ۱۳۹۷ نیز اقدام به نصب تابلوهایی در گردنه حیران اردبیل نمودند که محتوای این تابلوهای ضد آذربایجانی و در راستای تجزیه گردنه حیران از اردبیل است.

در تابلوها به جای «اردبیل» واژه «گیلان» درج شده بود. شهروندان آستارا و اردبیل در همان روزهای نخست اقدام به پاک نمودن نام گیلان از روی تابلوها کردند. تعدادی از تابلوها نیز سرنگون شدند. اعتراضات به نصب تابلوهای جعلی در گردنه حیران، از شهرستان آستارا آغاز و دامنه آن به اقصی نقاط آزربایجان جنوبی امتداد یافت.

تورک‌های آستارا نقش مهمی در تاریخ آزربایجان داشته‌اند و فعالان این شهر از ارکان اصلی حکومت ملی آزربایجان (در زمان پیشه وری) بودند.

«فریدون ابراهیمی» دادستان حکومت ملی آزربایجان که به دست حکومت پهلوی اعدام شد، «سهراب طاهر» شاعر ملی آزربایجان، دکتر «بهزاد بهزادی» حقوقدان برجسته، روزنامه‌نگار و نویسنده لغتنامه «فرهنگ آذربایجانی ترکی»، دکتر سیدآقا عون‌الهی؛ مدیر گروه «تاریخ سده‌های میانه و باستان آزربایجان» در دانشگاه باکو و نویسنده کتاب‌های «تاریخ شهر تبریز در سده‌های میانه» و کتاب «ناسیونالیست‌های ارمنی و ایران» از جمله بزرگان شهر تورک نشین آستارا هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *