صفحه اصلی / آذربایجان / راهداری آذربایجان ‌شرقی: پول ندهید نمی‌توانید از اتوبان سهند-تبریز عبور کنید

راهداری آذربایجان ‌شرقی: پول ندهید نمی‌توانید از اتوبان سهند-تبریز عبور کنید

اورجعلی علیزاده مدیرکل راهداری آزربایجان ‌شرقی در پاسخ به اعتراض مردم آزربایجان از اخذ عوارض در اتوبان ناقص و ۲۰ کیلومتری تبریز- سهند گفت: «اگر کسی نمی‌خواهد عوارض پرداخت کند می‌تواند از جاده قدیم تردد نماید.»

اتوبان ۲۰ کیلومتری تبریز – سهند پس از ۱۲ سال انتظار، در سال ۱۳۹۹ بصورت ناقص توسط مسئولان ایران افتتاح شد. این اتوبان با گذشت یک سال از افتتاح، هنوز هم تکمیل نشده و «نداشتن روشنایی، آنتن ندادن تلفن همراه برای تماس‌های اورژانسی، نداشتن دوربرگردان در طول مسیر، نبود تابلوهای راهنمای مسیر و علائم هشداردهنده و شیب‌های تند که عبور و مرور از آن را به خصوص در فصل زمستان تقریباً غیر ممکن می‌کرد» از جمله معایب این جاده ناقص است.

از ماه گذشته بخش خصوصی که مجری این طرح بوده، اقدام به دریافت عوارض از شهروندان کرده که این اقدام با اعتراض شدید مردم آزربایجان روبرو شده و بسیاری عبور از این جاده را تحریم کرده اند.

مدیرکل راهداری آزربایجان ‌شرقی در مصاحبه با خبرنگاران ضمن دفاع از اخذ عوارض از این اتوبان ناقص گفت: «روشنایی اتوبان تبریز_سهند الزامی نیست و در طرح اولیه نیز برعهده سرمایه‌گذار نبوده تا امروز به‌خاطر نبود روشنایی او را بازخواست کنیم. در آذربایجان‌شرقی ۱۴ هزار کیلومتر راه وجود دارد که ۴ هزار کیلومتر آن راه اصلی است و فقط ۱۲۰ کیلومتر راه‌ها روشنایی دارد و این یعنی وجود روشنایی طبق استانداردها اجباری نیست و صرفا باید در گردنه‌های مه‌گیر و پل‌های بزرگ بالای ۱۰ متر و تونل‌ها روشنایی برقرار شود.»

اورجعلی علیزاده وجود نواقص در این آزادراه را رد کرد و گفت: «آزادراه تبریز_سهند کاملا استاندارد است و این را کارشناسان متخصص تایید می‌کنند. سرمایه‌گذار و پیمانکار نیز طرحی را اجرا کرده که توسط دولت به او ابلاغ شده است.»

این مقام مسئول خطاب به معترضان اخذ عوارض از این راه ناقص و کوتاه گفت: «طبق برآوردها تردد از اتوبان تبریزسهند در قیاس با جاده تبریزآذرشهر در کنار کاهش زمان مسافت و رفع ترافیک، ۱۲ هزار تومان صرفه‌جویی در بنزین درپی داشته است. با این حال اگر کسی نمی‌خواهد عوارض پرداخت کند می‌تواند از جاده قدیم تردد نماید.»

مسئولان دولتی می گویند دولت از محل دریافت عوارض از این آزادراه سهمی ندارد و عواید آزادراه متعلق به پیمانکار و بخش خصوصی اجراکننده پروژه می‌باشد، در حالیکه برخلاف خواست برخی از مسئولان دلسوز و نمایندگان، مسئولان دولتی همچنان از انتشار و شفاف‌سازی قرارداد آزادراه تبریز – سهند خودداری می کنند.

حدود ۷۰-۸۰ درصد مردم سهند به دلیل کمبود امکانات اداری و خدماتی همچنین برای رفتن به محل کار خود روزانه مجبور به رفت و آمد به تبریز می‌باشند و مبلغی که ماهیانه حداقل یکبار رفت و آمد از این اتوبان، با مبلغ یارانه پرداختی دولت به یک خانواده ۴ نفره برابری می‌کند.

شهروندان آزربایجانی ضمن اعتراض به این اقدام، خواستار اختصاص بودجه از محل اعتبارات ملی کشور ایران برای حل این مشکل و پرداخت سهم سرمایه‌گذار توسط دولت هستند. دریافت عوارضی از این آزادراه ناقص سال گذشته نیز خبرساز شد و به دلیل اعتراضات گسترده صورت گرفته، مسئولان مجبور شدند دریافت عوارض را متوقف کنند.

اما اخیرا عابدین خرم استاندار سپاهی آزربایجان شرقی در سفر به شهر سهند در پاسخ به اعتراضات صورت گرفته، مجوز بخش خصوصی برای اخذ عوارض را صادر کرد و گفت: «مسئولان باید مردم را نسبت به پرداخت عوارضی اقناع کنند چراکه این حق مسلم سرمایه‌گذار است که بتواند سود خود را از سرمایه‌گذاری بردارد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *