صفحه اصلی / آذربایجان / حمایت از ترک های قشقایی در تبریز+ فیلم

حمایت از ترک های قشقایی در تبریز+ فیلم

فعالین مدنی آذربایجان جنوبی با نصب پارچه نوشته ای در شهر تبریز، ضمن حمایت از برادران تورک قشقایی‌شان، به کوچ اجباری و نسل کشی تورک های قشقایی توسط مزدوران ایران، اعتراض کردند.

بر روی این پارچه نوشته، جمله «کوچ اجباری، نسل کشی نوین #هلیگان» درج شده است.

حکومت مرکزی ایران در راستای سیاست تورک ستیزانه خود، قصد دارد با ایجاد رعب و وحشت، عشایر تورک قشقایی را از خاک اجدادی شان در منطقه هلیگان گچساران در استان کهگلویه و بویر‌احمد اخراج کند و با پایان دادن به زندگی کوچ نشینی عشایر قشقایی، علاوه بر تصاحب زمینهای قشقایی ها، مقدمات آسیمیله کردن آنان را فراهم کند.

در راستای این اهداف، در ماههای اخیر تورک‌های قشقایی از طرف زمین خواران و ماموران نیروی انتظامی ایران مورد حمله قرار گرفته و اموالشان نیز به غارت برده شده است.

در آخرین مورد، هفته گذشته منزل و چادر عشایری «فیروز نره ای دره شوری»، توسط زمین خواران و ماموران نیروی انتظامی ایران مورد حمله قرار گرفته و اموالش غارت شد. چندین خانواده قشقایی نیز در منطقه هلیگان گچساران از سوی زمین خواران و مامورین انتظامی ایران مورد حمله قرار گرفتند و ‏۶ خودروی نیسان باری، متعلق به تورک های قشقایی  تخریب شد.

همچنین طبق اعلامیه ای که بخش عشایری تورکان قشقایی در هلیگان منتشر کرده اند، «الفت نره ای دره شوری» دختر فیروز از عشایر مقیم تنگ جعفر منطقه هلیگان گفت: «ما را تهدید کرده اند و گفته اند اگر قشقایی ها تا چهل و‌هشت ساعتی که پاسگاه پل زهره معین کرده است منطقه را ترک نکنند، به زور متوسل می شویم! گفته اند که اگر در این تاریخ. منطقه ترک نشود، همه‌تان را می کشیم!»

تورک های قشقایی از بزرگترین گروههای ائتنیکی جنوب ایران هستند و جمعیت آنها حدود ۳ میلیون نفر می باشد. «قاشقای یورد» سرزمین تورک های قشقایی می باشد که بخش هایی از استان های کهگیلویه وبویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، فارس و بوشهر را شامل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *