صفحه اصلی / آذربایجان / آمریکا: حمله موشکی به اربیل از سمت ایران صورت گرفته است

آمریکا: حمله موشکی به اربیل از سمت ایران صورت گرفته است

روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی ادعا کرد موشک‌های پرتاب شده به نزدیکی ساختمان جدید کنسولگری آمریکا در اربیل عراق، «از سمت ایران» شلیک شده‌اند.

بر این اساس، محوطه کنسولگری مورد اصابت قرار نگرفته و هیچ پرسنل آمریکایی نیز آسیبی ندیده است.

مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که مطمئن نیستند هدف این حمله چه بوده است.

در گزارش مذکور آمده است: در حالی که طی سال‌های اخیر حملاتی پهپادی یا راکتی توسط شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق انجام می‌شد، به ندرت چنین حملاتی از خاک ایران صورت می‌گرفت.

پیشتر یگان ضد تروریسم اداره اقلیم شمال عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که اربیل با ۱۲ موشک بالستیک از سمت شرق مورد حمله قرار گرفته است.

طبق بیانیه مذکور، این حمله ساعت ۰۱:۰۰ شب گذشته رخ داده و ۱۲ موشک بالستیک به سمت کنسولگری جدید آمریکا در اربیل شلیک شده است.

گفتنی است ساختمان جدید کنسولگری آمریکا در دست ساخت و خالی از سکنه بوده است.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، روز شنبه به رویترز گفت که در پی این حمله هیچ تلفاتی به ارتش آمریکا وارد نشد. تلویزیون دولتی عراق هم به نقل وزیر بهداشت در استان کردستان عراق اعلام کرد که این انفجارها تلفات جانی نداشته است.

استاندار اربیل با تایید شلیک چندین موشک گفته مشخص نیست هدف این حملات کنسولگری آمریکا بوده یا فرودگاه بین‌المللی این شهر. وی با حضور در محل برخورد موشکها اعلام کرد که پلیس ضد تروریسم کردستان به زودی ابعاد این حمله‌ به گفته او «تروریستی» را بە اطلاع عموم خواهد رساند.

خبرگزاری رسمی عراق از وقوع پنج انفجار در نتیجه این موشک‌پرانی خبر داده و ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نیز تصاویری از چندین انفجار بزرگ را نشان می‌دهند.

مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه عراقی، در توییتی این حمله را محکوم کرده است. او نوشت: اربیل زیر آتش شرمساران و بازندە ھا است.

مسرور بارزانی رئیس اقلیم نیز حمله به چندین منطقه در اربیل را محکوم کرد. بارزانی در بیانیه‌ای که خبرگزاری عراق (INA) منتشر کرد گفت: « اربیل در برابر ترسوها سر تعظیم فرود نخواهد آورد. من حمله تروریستی که در چندین منطقه در اربیل رخ داد را به شدت محکوم می‌کنم.»

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق هم گفت: «حمله ای که شهر عزیز اربیل را هدف قرار داد و ساکنان آن را به وحشت انداخت، حمله ای به امنیت مردم ماست. ما تحولات اوضاع را با برادر رئیس دولت اقلیم کردستان پیگیری کرده ایم و نیروهای امنیتی ما این حمله را بررسی خواهند کرد و هرگونه آسیبی به امنیت شهرهایمان و امنیت شهروندانمان را برطرف خواهیم کرد.»

این حمله چند روز پس از حمله اسرائیل به دمشق در سوریه انجام شد که دو تن از نیروهای شبه نظامی سپاه پاسداران ایران را کشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *